LEX EST QUOD NOTAMUS

NOTARIUSZE
Małgorzata Grabowska
Katarzyna Walotek
Kancelaria Notarialna
Spółka Cywilna

NOTARIUSZ

Małgorzata

Grabowska


NOTARIUSZ

Katarzyna

Walotek

ul. Przemysłowa 10
40-020

Katowice

tel.:
32 255-41-25
662 106 044
501-425-777
www:
KatarzynaWalotek.notariusz.pl
Godziny pracy:
  • pn.: 9.00 - 18.00
  • wt. - czw.: 9.00 - 17.00
  • pt.: 9.00 - 15.00

Akty notarialne Katowice

Sporządzamy akty notarialne. W Katowicach znajduje się nasza kancelaria. Przyjmujemy w niej zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców chcących realizować czynności leżące w zakresie naszych kompetencji. Przed przystąpieniem do konkretnego działania przeprowadzamy także porady i konsultacje — mają one bezpłatny charakter. W ich trakcie odpowiadamy na pytania dotyczące m.in. wymogów w zakresie sporządzenia konkretnego aktu, jego mocy, a także wpływu na konkretną sytuację.

Czym jest akt notarialny?

Akt notarialny to dokument stwierdzający treść wskazanej czynności prawnej, który sporządza się w dwóch przypadkach – gdy wymagają tego przepisy prawa lub zostało to ustalone przez strony. Akt oraz jego wypis stanowią podstawę ważności umowy np. podczas sprzedaży domu czy mieszkania, a w przypadku nabycia go przez małżeństwo, nadaje mocy prawnej umowie majątkowej, czyli zawieranej przez partnerów intercyzie. Jego treść określa odpowiednio sformułowane zobowiązania, a także potwierdza ich rzetelność. Według polskiego prawa nie można bowiem przenieść własności nieruchomości bez sporządzenia aktu notarialnego.

Sporządzanie aktów notarialnych — zakres naszej działalności

W ramach usług naszej kancelarii zajmujemy się sporządzaniem aktów notarialnych zarówno w przypadkach, kiedy wymaga tego polskie prawo, jak i wtedy, gdy jest to decyzją stron umowy. Rzetelność niektórych czynności prawnych zależy bowiem bezpośrednio od tego, czy zostały przedstawione w formie aktu prawnego. Do umów, które wymagają poświadczenia notarialnego, należą między innymi:

  • sprzedaż i zakup nieruchomości,
  • zbycie własnościowego prawa do lokalu,
  • zawarcie porozumienia o dział spadku,
  • zrzeczenie się darowizny,
  • przeniesienie prawa użytkowania wieczystego,
  • ustanowienie pełnomocnictwa w czynnościach prawnych,
  • założenie spółki,
  • intercyza.

Akty notarialne są motywowane prawnie tylko, jeśli zostały sporządzone przez notariusza. Ich sformułowanie powinno odbyć się w siedzibie jego działalności, jednak w szczególnych przypadkach np., gdy nie pozwala na to stan zdrowia klienta, strony mogą zaświadczyć wolę poza kancelarią. Niepodważalność dokumentu gwarantują bowiem podpisy: notariusza oraz każdej ze stron – bez nich nie jest ważny.

Jak się przygotować do podpisania aktu notarialnego?

Akty notarialne wywierają znaczący wpływ na kształtowanie się rzeczywistości prawnej. W związku z tym przed ich podpisaniem należy wnikliwie przeanalizować treść dokumentu. Jeśli pojawią się jakiekolwiek wątpliwości w tym zakresie, trzeba je rozwiać. W ten sposób można uniknąć zawierania stosunków i wprowadzania w życiu zmian, które wywierają konsekwencje odmienne do zamierzonych.

W naszej kancelarii udzielamy bezpłatnych porad i konsultacji, które mają pomagać w zrozumieniu istoty konkretnych czynności. W związku z tym nasi klienci mogą się do nas zwrócić o pomoc w interpretacji poszczególnych zapisów.

Aby podpisanie aktu notarialnego doszło do skutku, należy dostarczyć niezbędne dokumenty, które określa typ umowy wymaganej poświadczenia notarialnego. Poniżej znajdują się szczegółowe informacje dotyczące wymaganych aspektów przy zawieraniu konkretnych aktów.

SPRZEDAŻ LUB DAROWIZNA DZIAŁKI:


  • odpis zwykły z księgi wieczystej,
  • podstawa nabycia, czyli jeden z wymienionych dokumentów, to jest wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku bądź akt poświadczenia dziedziczenia, w przypadku spadkobrania łącznie z zaświadczeniem urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego,
  • dane osobowe kupujących i sprzedających, obdarowanych (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, NIP, adres zameldowania),
  • dodatkowo, w przypadku firm – aktualny odpis z KRS lub Wpis do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP,
  • wartość rynkowa działki (cena sprzedaży),
  • warunki i data wydania działki,
  • nr konta bankowego,
  • dowód opłacenia podatku od nieruchomości lub opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu,
  • wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu gruntu lub zaświadczenie o jego braku bądź też decyzja o warunkach zabudowy,
  • wypis z rejestru gruntów wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej, gdy będzie wydzielana działka do nowej księgi wieczystej,
  • ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości, gdy następuje podział,
  • mapa sytuacyjna do celów prawnych.

SPRZEDAŻ LUB DAROWIZNA LOKALU Z KSIĘGĄ WIECZYSTĄ:


  • odpis zwykły z księgi wieczystej,
  • podstawa nabycia, czyli jeden z wymienionych dokumentów, to jest wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu bądź prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo akt poświadczenia dziedziczenia, w przypadku spadkobrania łącznie z zaświadczeniem urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego,
  • dane osobowe kupujących i sprzedających, obdarowanych (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, NIP, adres zameldowania),
  • dodatkowo, w przypadku firm – aktualny odpis z KRS lub Wpis do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP,
  • wartość rynkowa lokalu,
  • warunki i data wydania lokalu,
  • nr konta bankowego,
  • zaświadczenie, że w lokalu nikt nie jest zameldowany,
  • zaświadczenie, że nie ma zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych,
  • dowód opłacenia podatku od nieruchomości i opłaty za wieczyste użytkowanie gruntu.

SPRZEDAŻ SPÓŁDZIELCZEGO WŁASNOŚCIOWEGO PRAWA DO LOKALU:


  • zaświadczenie ze spółdzielni o przysługującym prawie do lokalu,
  • podstawa nabycia, czyli jeden z wymienionych dokumentów, to jest przydział lub wypis aktu notarialnego umowy sprzedaży, darowizny lub umowa o przekształcenie spółdzielczego, lokatorskiego prawa w spółdzielcze, własnościowe prawo do lokalu bądź prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku czy też akt poświadczenia dziedziczenia, w przypadku spadkobrania łącznie z zaświadczeniem urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego,
  • odpis zwykły z księgi wieczystej, jeżeli została ona założona,
  • dane osobowe kupujących i sprzedających (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, NIP, adres zameldowania),
  • dodatkowo, w przypadku firm – aktualny odpis z KRS lub Wpis do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP,
  • wartość rynkowa lokalu (cena sprzedaży),
  • warunki i data wydania lokalu,
  • nr konta bankowego,
  • zaświadczenie, że w lokalu nikt nie jest zameldowany,
  • zaświadczenie, że nie ma zadłużenia w płatności opłat eksploatacyjnych.

TESTAMENT:


  • dane osobowe sporządzającego testament (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zameldowania, data urodzenia),
  • dane osoby powoływanej do spadku (imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, adres zameldowania, data urodzenia).

PEŁNOMOCNICTWO DO SPRZEDAŻY NIERUCHOMOŚCI:


  • dane osobowe mocodawcy (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, NIP, adres zameldowania),
  • dane osobowe pełnomocnika (imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, adres zameldowania),
  • opis nieruchomości, najlepiej – zwykły odpis z księgi wieczystej.

AKT POŚWIADCZENIA DZIEDZICZENIA:


  • akt zgonu spadkodawcy,
  • testament spadkodawcy, jeżeli został sporządzony,
  • akt stanu cywilnego spadkobierców: akty urodzenia lub akty małżeństwa (kobiety zamężne),
  • nr PESEL zmarłego.

UMOWA MAJĄTKOWA MAŁŻEŃSKA (np. intercyza):


  • odpis skrócony aktu małżeństwa,
  • dane osobowe małżonków (imiona, nazwisko, imiona rodziców, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, NIP, adres zameldowania).

Jak wygląda sporządzenie aktu notarialnego u rejenta?

Sprawy związane ze sporządzaniem aktów notarialnych przebiegają w następujący sposób:

  • umówienie spotkania przez klienta — umożliwiamy kontakt telefoniczny lub mailowy. Jeśli ma się wątpliwości dotyczące konkretnej czynności, warto rozwiać je już na tym etapie. Udzielimy odpowiedzi na pojawiające się pytania. Można również od razu odwiedzić kancelarię osobiście;
  • przygotowanie niezbędnych dokumentów — warto kierować się tutaj powyższymi wskazówkami. Jeśli coś jest niezrozumiałe, dobrze jest dopytać przed spotkaniem (np. w trakcie rozmowy telefonicznej), aby na miejscu nie okazało się, że aktu nie można sporządzić;
  • spotkanie w kancelarii i podpisanie aktu — w jego trakcie przekazuje się informacje dotyczące treści dokumentu (rejent ją odczytuje, aby upewnić się, że każda ze stron w pełni rozumie zapisy);
  • dokonanie opłat za sporządzenie aktu — ich wysokość jest regulowana przez prawo;
  • rejestracja aktu — jest to etap, który realizuje się przy wymagających tego czynnościach.

Poszczególne procedury nieco się różnią w zależności od wymogów prawnych przedstawianych dla konkretnego rodzaju aktu notarialnego.

Przydatne informacje o dokumentach wymaganych przy popisaniu aktu notarialnego

Zaświadczenie urzędu skarbowego o wywiązaniu się spadkobierców z obowiązku podatkowego jest wymagane, jeżeli sprzedający nabył przedmiot umowy w drodze dziedziczenia, zapisu, dalszego zapisu, polecenia testamentowego, darowizny, polecenia darczyńcy, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, zachowku, jeżeli uprawniony nie uzyskał go w postaci uczynionej przez spadkodawcę darowizny lub w drodze dziedziczenia albo w postaci zapisu nieodpłatnej renty, użytkowania oraz służebności dokonanej po 1 stycznia 2007 roku; przy czym zaświadczenie z urzędu skarbowego, odnośnie nabycia w drodze dziedziczenia, zawsze jest wymagane.

Jeżeli notariusz po wglądzie do księgi wieczystej stwierdzi, że nabycie nastąpiło na podstawie dziedziczenia, wówczas zażąda takiego zaświadczenia. Jeżeli zbywca zgubi lub nie znajdzie w posiadanych dokumentach odpisu postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, to przed udaniem się do urzędu skarbowego będzie musiał zamówić taki odpis w sądzie cywilnym, gdzie toczyła się sprawa o stwierdzenie nabycia spadku. Zaświadczenie z urzędu skarbowego jest potrzebne niezależnie od tego, czy osoba dziedzicząca czy obdarowana jest zwolniona od podatku lub nastąpiło przedawnienie.

Dla strony kupującej korzystniejsza jest sytuacja, w której zbywca wymelduje się z lokalu przed zawarciem aktu – umowy sprzedaży. Jeżeli bowiem tego nie zrobi, to nowy właściciel może być zmuszony do przeprowadzenia procedury administracyjnej związanej z wymeldowaniem osób, które opuściły lokal, a się nie wymeldowały, a procedura ta jest dość długotrwała. Z samych względów formalnych wymeldowanie nie jest jednak konieczne do zawarcia umowy. Jeśli nabywcy wyrażają zgodę na późniejsze wymeldowanie, to nie ma przeszkód, aby taki zapis znalazł się w akcie. Podobna sytuacja dotyczy rozliczenia kosztów eksploatacyjnych – jest to kwestia umowy między stronami aktu notarialnego.

Valid XHTML 1.1Level Double-A conformance, W3C WAI Web Content Accessibility Guidelines 2.0
Opracowanie: RejNET
wygenerowano w czasie: 0.03 s.